Selecteer een pagina

Tarief bepalen

Wat ben je waard

Wat kost dat

Je prijs bepalen is een van de lastigste dingen die er is. Kijk je naar je concurrenten? Kijk je naar de markt? Weet je wat jouw doelgroep bereid is te betalen?

KvK

De KvK zegt dat je moet kijken naar wat je nodig hebt, hoeveel uur je kan werken en aan de hand daarvan je uurtarief bepalen. Als basis is dit prima. Maar er is meer. 

Doelgroep

Wie is je doelgroep? Want je kan er donder op tegen zeggen dat als jij alles kan betekenen voor iedereen je voor niemand iets gaat betekenen. Dat klinkt misschien hard, maar de realiteit is niet lief.

Heb je je doelgroep nog niet bepaald, lees dan het stuk over je doelgroep nog eens.

Laag tarief voor iedereen

Ik hoor collega’s vaak zeggen dat ze het liefst iedereen willen helpen. Ook de mensen met een kleine portemonnee. Met het gevolg dat hun tarief aan de lage kant is. Zeker voor diegenen bij wie prijs nu eenmaal een extra motivatie is om in beweging te komen en de oplossing te omarmen.

De perceptie van kwaliteit wordt deels bepaald door de prijs. Mensen die meer betalen zullen ook eerder geneigd zijn iets te doen met de therapie die jij ze biedt.

Hoog tarief niet voor iedereen

Wanneer jij zeker weet wie je kunt helpen en wanneer je gelooft in je specialisme dan kan je prijs gemakkelijk omhoog. Kijk maar eens naar wat je collega’s in het veld vragen.

Mijn suggestie, doe hier tenminste 50% bovenop. Zo onderscheid je je direct van je collega’s in de markt en maak je een statement.  Als je bang bent dat niet iedereen je kan betalen dan is die angst gegrond. Alleen, je hoeft er niet bang voor te zijn. Want er zijn genoeg mensen die je wel kunnen betalen en dat zelfs geen probleem vinden. Die willen liever een oplossing voor hun probleem en daar hebben ze jou bij nodig.

Voor die mensen die echt geen geld hebben kun je altijd nog een uitzondering maken. Ik ken genoeg mensen die werken vier dagen voor een fors tarief en de vijfde dag werken ze pro deo als het ware. Voor diegenen waar hun hart naar uitgaat maar die de financiële middelen echt niet hebben.

Simpelweg gezegd: als jouw tarief tweemaal zo hoog is en je hebt daardoor tweemaal minder klanten dan is je inkomen nog gelijk. Met dat verschil dat je minder werkt en meer tijd hebt voor jezelf, je familie en vrienden en voor bijscholing etc. Of om die mensen te helpen die ook jouw eerdere tarief niet konden betalen.

"You must gain control over your money or the lack of of it will control you"

– Dave Ramsey