Selecteer een pagina

Doelgroep

Wie help je eigenlijk?

De ene groep is de andere niet

Een afgeleide van je missie is het bepalen van je doelgroep. Wie help je precies. Als je dat weet kan je prijs meteen stukken omhoog.

Hoe bepaal je een doelgroep

Natuurlijk kun je iedereen helpen met wat je geleerd hebt. Maar weten je klanten dat ook?

Wie help je eigenlijk? Iedereen? Ik heb geleerd dat als je alles aan iedereen aanbiedt niemand dit wil hebben. Als je iedereen kan helpen dan zullen mensen je lastig kunnen vinden. En zelf wil je waarschijnlijk ook door een specialist behandeld willen worden. Dus hoe word je een specialist?

Eenvoudigweg door een keuze te maken. Wie komt meestal bij jou of wie vind je het leukst om te helpen? Wie past bij het probleem dat jij oplost? Hoe duidelijker je bent in je keuze hoe beter.

Voorbeeld: mijn mentor zei ooit: “mijn dochter sport op hoog niveau volleybal. Ze had als jonge meid last van haar onderrug. Daardoor kwam ze bij een specialist die alleen pijnlijk onderruggen van jonge volleybalspeelsters oploste. Het lijkt een superkleine doelgroep maar die praktijk zat altijd vol en het tarief loog er niet om.”

De juiste persoon is belangrijk. Ben jij de juiste persoon voor jouw cliënt? En hoe weet hij dat?

kenmerken doelgroep

Vul in welke kenmerken jouw doelgroep heeft.

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Werk
  • Opleiding
  • Hobby’s
  • Cultuur
  • Omgeving
  • Levensstijl
  • Wat lezen ze
  • Welke films kijken ze 

Waar zitten je klanten

Heb je enig idee waar de mensen zitten die in jouw doelgroep thuishoren? Zitten ze op facebook – bijna iedereen wel, maar toch – of zitten ze juist in de sportschool of vind je ze in de huisartsenpraktijk?

Wat hebben ze over voor jouw oplossing

Hebben ze al de nodige therapeuten achter de rug en ben je hun laatste redding? Beginnen ze net met hun zoektocht in de wereld van hun probleem. Wat hebben ze over voor jouw hulp? Komen ze vanuit het hele land of zit je handig om de hoek? Hoe belangrijker het probleem is dat jij oplost en hoe beter jouw expertise bekend is, hoe hoger je tarief kan zijn.

De gouden zin

Beantwoord de volgende vragen met de startzinnen die ik heb gegeven. Het totale stukje wat ontstaat kun je ook gebruiken op de ‘over mij’ pagina op je website.

1  Wie wil je helpen? 

De positionering hier is die van iemand zijn. Als je niemand bent dan zal ook niemand je vinden. 

Ik help/wij helpen ………………. om ………………………………………..

2  Waarom wil je ze helpen?

Je positioneert je hier als mens. Je bent net zoals zij. 

Ik denk/wij denken dat ……………….. en vind/vinden dat ………………………..en geloof/geloven dat……………. .

3  Waarom ben jij de aangewezen persoon/het aangewezen bedrijf?

Dit zorgt voor een expert-positionering. Een expert kan in de regel meer geld voor zijn diensten vragen dan een generalist. 

Benoem verschillende zienswijzen, ervaringen, expertises en studies.

4  Waar ga je heen?

Hiermee positioneer je je als leider. Je geeft je visie helder weer. Leiders worden gevolgd.

Ik geloof in/wij geloven en beloven een betere wereld met……

Praktijkgedoe

Ik help therapeuten om overzicht in hun praktijk te krijgen. Ik zie dat veel therapeuten fantastisch hun vak uitoefenen maar een rommeltje maken van de administratie en hun website. Ik vind dat de angst voor wet- en regelgeving niet nodig is en ik geloof dat het zelfs leuk kan zijn. Jaren heb ik naast mijn therapeutische praktijk gewerkt als hoofd administratie en personeelsfunctionaris. Bij deals met de belastingdienst heb ik gezien dat ook daar gewoon mensen werken. Sommige regels blijken zelfs handig en voordelig te zijn. Ook weet ik uit ervaring dat het zicht op de hoofdzaken verdwijnt als het gedoe er omheen teveel lijkt. Ik geloof dat goede therapeuten het beste werk verrichten als ze niet omkomen in allerlei randzaken omdat ze de randzaken simpelweg in de vingers hebben.

Keuze

Kies in eerste instantie voor de doelgroep die jou het meeste aanspreekt en waarvan je denkt dat ze jou kunnen betalen. Als jij kiest dan kun je de juiste mensen op de juiste manier aanspreken. Je moet tenslotte een bedrijf opbouwen. Andere doelgroepen kun je later benaderen. Uit het oog is niet uit het hart.

Wil je hulp bij het maken van je keuze? Ik kan met je sparren om helderheid te krijgen. Maak een afspraak…

"The odds of hitting your target go up dramatically when you aim at it"

– Mal Pancoast