Selecteer een pagina

Social media

Facebook, LinkedIn, Insta, Snapchat, Tiktok, Pinterest, Youtube. Wat kies je?

Social media, een must?

Goede vraag. Het hangt af van je belangstelling, de tijd die je beschikbaar hebt en de zin die je erin hebt. Bekijk de punten eens om te zien of je wel op social media moet zitten. Misschien is het helemaal niet nodig.

Op sociale media of niet

Ik kreeg een vraag van een klant die wilde weten op welke social media je zichtbaar moet zijn. Mijn eerste antwoord zou zijn, doe het niet. Het kost veel tijd en moeite. Tijd en moeite die je kan steken in je cliënten. Maar als je denkt dat social media het antwoord is, zorg dan voor een aantal belangrijke dingen.

Doe dit niet

Tijdwijs

Ga niet zitten lezen. Voor je het weet ben je uren kwijt met rondzappen en verlies je meer dan dat je wint. Zet social media uit of check het hooguit een keer per dag op een vast moment, als je het niet laten kunt.

Foto’s en plaatjes

Je mag niet zomaar foto’s van internet plukken en gebruiken. Zelf gebruik ik het liefst Canva. Je kan dan mooi je foto’s op maat maken en de foto’s zijn rechtenvrij. Ik heb een betaald account omdat je dan nog veel meer kan en omdat er dan nog veel meer foto’s en afbeelden beschikbaar zijn. Maar dat is omdat ik het leuk vindt en het is niet direct nodig. Gratis kan er al heel veel. 

Wat doe je wel

Vertrouwde platforms

Gebruik voor het plaatsen van je teksten platforms waarmee je al vertrouwd bent. Dat scheelt zoekwerk. Je eigen website, Facebook en LinkedIn zijn de meest voorkomende plekken. Youtube is een grote zoekmachine. Maar ook Instagram komt op.

Vertel verhalen

De teksten die je maakt zijn verhalen. Verhalen van jezelf en van cliënten. Van problemen die er waren en die zijn opgelost. Hoe die oplossing tot stand is gekomen. Hoe opgelucht de cliënt is en hoe het zijn of haar leven verbeterd heeft.

Casussen

Laat je cliënt schrijven hoe het resultaat is van de behandeling die je hebt gegeven. Wat het probleem was en hoe zijn leven verbeterd is. Laat ze dit wel eerst naar jou schrijven (mailen) zodat jij kan kiezen of je dit verhaal wilt delen. Uiteraard in overleg met je cliënt en met het onherkenbaar maken van de naam.

Het verhaal delen

Je kan hetzelfde verhaal delen op alle social media waar je besloten hebt bij te blijven. Kijk of je er een passende foto bij kan vinden.

Echte klanten krijgen

Lees het hoofdstukje over echte klanten krijgen om te zien wat je ook kan doen als je geen zin hebt om social media te gebruiken.

"Don't use social media to impress people; use it to impact people"

– Dave Willis