Selecteer een pagina

PR

Wat anderen zeggen telt meer dan dubbel

Laat anderen het woord doen

Of je zelf hoog van de toren blaast of dat iemand anders over jou de loftrompet afsteekt, het is een groot verschil. PR is zulke relaties opbouwen dat zij jouw verhaal gaan vertellen. Het is wel slim om dat een beetje te sturen.

PR precies

Volgens Stef van Smart.pr is PR “een strategisch communicatieproces dat relaties bouwt tussen organisaties en hun publiek die gunstig zijn voor beide partijen.”

Denk bij het publiek aan journalisten, media, klanten, aandeelhouders en maatschappelijke groepen.

Met PR kun je je zichtbaarheid vergroten en eventueel de publieke opinie over een onderwerp of jouw bedrijf veranderen. Vooral in de wereld van de niet reguliere geneeswijzen kan hier nog veel goed werk verricht worden.

Waar marketing gericht is op het promoten van je product of dienst is PR gericht op onderhoud van relaties. Een goede PR helpt je bij het voeren van je marketing.

Het doel van PR

Als iemand anders iets over je zegt, zegt dit duizend keer meer dan als je zelf je verhaal vertelt. Maar hoe zorg je ervoor dat het juiste verhaal verteld wordt?

Onder het kopje jezelf laten zien vertel ik meer over welk verhaal je vertelt. Voor PR is het belangrijk dat je consequent bent in het vertellen van je verhaal en dat je de juiste kanalen gebruikt om je verhaal te vertellen. 

Het doel is om vertrouwen op te bouwen bij je relaties, het publiek. 

Free publicity

PR wordt ook wel gezien als free publicity en op die manier is het een onderdeel van je marketing. Je hoeft dus geen geld uit te geven aan dure advertenties die niemand leest maar je moet wel wat tijd investeren.

Ik heb ontdekt dat de plaatselijke suffertjes meer impact hebben dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Ze worden beter gelezen dan je denkt. En niet alleen door de dorpsbewoners, maar ook door regionale en landelijke media.

Zorg ervoor dat ze in de lokale media over je schrijven. Laat weten dat je je praktijk opent en doe dit met een klein feestje, organiseer een lezing in de bibliotheek of plan een maandelijkse bijeenkomst met een ervaring of demosessie.

Om dit onder de aandacht te brengen stuur je de media een persbericht. Verplaats je in de huid van de journalist en bedenk wat nieuwswaarde heeft.

Lees een aantal persberichten in de plaatselijke krant en toets ze op de structuur die beschreven staat in het volgende stukje. Zo zie je wat er gemist wordt en wat je echt moet vertellen in het eerste deel van je verhaal.

PS gebruik nooit het woord Free Publicity in de buurt van een journalist. Die wil onafhankelijke journalistieke producties maken en zich niet voor het karretje van een ondernemer laten spannen.

PERSBERICHT

Om jouw opening, lezing of event onder de aandacht te brengen stuur je een persbericht naar de lokale kranten. Weet je al waar je op moet letten bij een persbericht?

Kort en bondig

De tekst die je aanlevert moet ‘oprolbaar’ zijn. Door de beperkte ruimte in de krant wil de journalist eenvoudig kunnen inkorten en vaak laat men het laatste stuk gewoon wegvallen. Jij moet er dus voor zorgen dat in de eerste paar zinnen al het belangrijke wordt verteld.

Structuur persbericht

1. KOP

In de kop moet in een – korte – zin duidelijk zijn waar het over gaat. Je kunt dit eventueel toelichten met een onderkop, maar houd het kort.

2. INTRO

In de intro staat alles wat een lezer nodig heeft om te weten. 30-50 woorden is genoeg. Denk aan de 5W2H om alles te zeggen. Wie, Wat, Waar, Hoe, Wanneer, Waarom, Hoezo.

3. HOOFDTEKST

Deze wordt vaak niet getoond, maar soms wel. Grijp je kans om toe te lichten, om meer emotie te verwerken en om achtergrondinformatie te geven.

4. NOOT

Schrijf onder je tekst onder een stippellijn de noot voor de redactie. Vertel erbij dat dit niet voor publicatie bedoeld is. Hier nodig je bijvoorbeeld de journalisten uit voor je opening of lezing en vertel je dat ze foto’s kunnen opvragen. Je geeft hier ook je contactgegevens.

Journalistieke criteria

Bedenk dat jouw bericht nieuwswaarde moet hebben en aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Zo moet het in ieder geval bij het medium passen, controleerbaar zijn en maatschappelijk relevant zijn. Natuurlijk helpt het ook als je iets nieuws brengt, als het wat sensatie teweeg kan brengen of als het emotie teweeg brengt.

Kritisch

Lees je tekst kritisch na. Voorkom dubbele informatie. Schrijven is schrappen.

Het artikel

Deel het artikel in de krant op al jouw social media. Nodig zelf ook mensen uit voor jouw event zodat er voldoende belangstelling is en een journalist later weer verslag kan doen van een ‘geslaagde bijeenkomst’. Met mooie foto’s natuurlijk die jij weer deelt op je social media.

Jouw persbericht

Sparren over jouw persbericht? Maak een afspraak >>

“If a young man tells his date how handsome, smart and successful he is – that’s advertising. If the young man tells his date she’s intelligent, looks lovely, and is a great conversationalist, he’s saying the right things to the right person and that’s marketing. If someone else tells the young woman how handsome, smart and successful her date is – that’s PR.”

S. H. Simmons