Selecteer een pagina

Uitbesteden of zelf doen

Het een kost geld, het ander kost tijd. Hoe kostbaar is jouw tijd?

Wat wil je niet

Eigenlijk is de belangrijkste vraag: wat wil je niet zelf doen? Waar heb je geen puf voor, geen zin in of kan een ander beter dan jij?

Wat kun je uitbesteden

Randzaken die om je praktijk heen hangen, alles waarbij jouw cliënt jou niet nodig heeft, zou je kunnen uitbesteden. Van de schoonhouden van je huis tot de boekhouding. Van de telefoondienst tot de administratie. Van het bijhouden van je social media tot het verwerken van je sessies in tekst.

Wat kost uitbesteden

Een schoonmaker kost tegenwoordig zo’n 15 euro per uur. Een administratieve hulp op afstand ongeveer 35 euro per uur en een financiële hulp ongeveer 55 euro per uur. Een basiswebsite laten bouwen kost ongeveer 500 euro. Zelf werk ik het liefst met zelfstandigen. Door mijn werk als HR functionaris heb ik gezien wat een gedoe personeel is. Het is mijn keuze om geen personeel te willen hebben. Ik heb dus een secretaresse en een boekhouder op afstand.

Wat kost zelf blijven doen

Als iemand voor jou voor 15 euro per uur je huishouden kan doen en jij kan in dezelfde tijd voor 150 euro per uur een klant helpen, wat is dan wijsheid? Dit geldt ook voor de secretaresse en de boekhouder. Zij zijn er allemaal ook nog eens minder lang mee bezig dan jij omdat het voor hun het dagelijkse werk is. Zelf blijven doen kost dus te veel. Je kan op dat moment niet zelf geld verdienen, niet werken aan je bedrijf en niet ontspannen wat ook broodnodig is.

Wat wil je uitbesteden

Het is goed je af te vragen wat je uit zou willen besteden. Waar wil je de touwtjes in handen houden en wat kan een ander doen? Het eerste dat ik uitbesteedde toen ik dit ontdekte was het huishouden. Als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel.

Daarna besteedde ik de telefoondienst uit. Terwijl ik mijn eerste bedrijf “de Lachwinkel” aan het opzetten was werkte ik nog fulltime. Ik vond het niet prettig als mensen mij belden onder werktijd.

We kregen zo’n 600 aanvragen per jaar te verwerken dus vervolgens hielp de secretaresse op afstand me ook met de mail door de aanvragen te verwerken in een lijst en aanvragers direct terug te bellen voor het eerste contactmoment. Allemaal dingen waar ik geen tijd voor had, maar ook geen zin in. De offertes wilde ik graag zelf maken, vaak is er iets speciaals wat zij niet precies kon weten. Maar het nabellen van deze offertes deed ze weer heel goed.

Ik schrijf dit terwijl Corona er nog voor zorgt dat er weinig tot geen groepsactiviteiten worden georganiseerd. De lachworkshops staan op een laag pitje. Maar ik heb er vertrouwen in dat dit weer goed komt en dat we over een jaar weer een grote behoefte is om met elkaar te lachen.

Hoe besteed je uit?

Wanneer je uitbesteed wil je wel dat zij het doen zoals jij dit graag wilt. Je zult dus in het begin tijd moeten steken in laten zien wat je wilt en hoe je dit wilt. En je moet voor een deel vertrouwen op hun expertise. Zo kun je hen met een gerust hart werk voor jou uit laten voeren.

"If you really want to grow as an entrepreneur, you've got to learn to delegate"

– Richard Branson