Selecteer een pagina

WKKGZ

Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg

Onze zorg is onze zorg

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Als een cliënt niet tevreden is en jouw zorg gedoe vindt dan moet hij ergens terecht kunnen met zijn verhaal.

Wat is WKKGZ

De afkorting WKKGZ staat voor de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. Het uitgangspunt is dat cliënten eenvoudig met een klacht over een zorgverlener naartoe kunnen en dat zorgverleners kunnen leren van de klacht. Het doel is openheid geven om zo gezamenlijk de zorg te verbeteren. Klinkt mooi hè?

Voor wie geldt de WKKGZ

De wet geldt voor alle zorgverleners. Of je nu in dienst bent van een groot ziekenhuis of dat je als zzp-er alternatieve of complementaire zorg verleent. Een groot ziekenhuis moet een eigen protocol hebben waardoor medewerkers misstanden kunnen melden en cliënten een klacht kunnen indienen. Jij als zelfstandige moet dit zelf geregeld hebben. Let op: dit geldt ook voor studenten die oefensessies doen!

Waar vind je de klachtenfunctionaris en geschilleninstantie?

Een flink aantal beroepsorganisaties bieden dit in hun pakket aan. Sluit je je aan bij de juiste beroepsorganisatie dan is dit meteen geregeld. Check ook of ze een mogelijkheid hebben om je als aspirant-lid aan te melden zodat je voldoet aan deze regeling wanneer je nog aan het oefenen bent met je nieuwe vak.

Maar niet alle beroepsorganisaties hebben dit geregeld. Je kan je ook rechtstreeks aansluiten bij een organisatie die specifiek deze twee zaken voor je geregeld heeft. Zo voldoe je aan de wet.

 

Vanaf wanneer moet je dit hebben

Zodra je therapie gaat geven, ben je verplicht aan deze regeling te voldoen. Dit geldt ook voor oefensessies met andere mensen dan vrienden en familie. Je moet ook dan dus ook aan de laatste twee punten van het lijstje voldoen.

Wat moet je doen en/of hebben voor de WKKGZ

Voor een organisatie met medewerkers:

  • Een systeem voor veilig melden van (bijna-) incidenten. Het doel is dat collega’s zulke ervaringen met elkaar bespreken, ervan leren en samen de zorg verbeteren.
  • Bij het aannemen van een nieuwe medewerkers moet het functioneren worden onderzocht. Bij langdurige zorg of geestelijk gezondheidszorg moet ook een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) worden aangeleverd.
  • Er moet een schriftelijke overeenkomst zijn met de medewerker.

Voor organisaties en zelfstandigen

  • Er is een extra informatieplicht bij fouten. Als je een fout maakt dan moet je je cliënt hiervan op de hoogte stellen. Ook moet dit in het dossier van de cliënt worden vastgelegd.
  • Je moet een klachtenfunctionaris hebben die gratis toegankelijk is voor de cliënt. De klachtenfunctionaris kan voorlichten, ondersteunen, adviseren, begeleiden en bemiddelen om tot een oplossing te komen. Een klachtenfunctionaris moet voldoende onpartijdig en onafhankelijk zijn. Mocht dit niet lukken dan kan de cliënt de volgende stap zetten naar een geschilleninstantie. Deze geeft een bindend oordeel.
  • Sinds 2017 moet elke zorgaanbieder zich aangesloten hebben bij een erkende Geschilleninstantie. De minister van VWS moet deze instantie erkennen.

"Caring about people, about things, about life, is an act of maturity"

– Tracy McMillan